Differentiering er alfa og omega for din virksomhed

Ofte møder jeg folk, der gerne vil starte en ny virksomhed alene på baggrund af denne fantastiske ide, de har fået. Så stiller jeg spørgsmålet: “Hvad specielt er der ved netop din idé i forhold til eksisterende spillere på markedet?” Svaret er ofte: ”Jeg vil bare lave noget, som er bedre.” Det er desværre ikke nok. Du skal kunne præcisere på mange fronter, hvad der gør din idé anderledes og værdifuld over for din målgruppe. Der er mange fine begreber til at beskrive, hvordan du differentierer dit produkt, men grundlæggende set handler det om at finde på ting, der vil gøre en stor forskel for målgruppen.

Spørgsmål til din unikke virksomhed

  1. Hvilken værdi giver dit produkt din målgruppe? (Sparer de tid eller penge, får et lettere liv, mere sikkerhed, højere tryghed, tjener flere penge, får højere kvalitet, osv.?)
  1. Hvordan kan disse fordele konkretiseres til tre forskellige håndgribelige ting? (Man sparer 145 kr. i forhold til konkurrenterne, man kan undlade at bruge penge på andre services, får hurtigere internet, slipper for at stå i kø, osv.)
  1. Af hvilke grunde skal mine konkurrenters kunder gå over til mit produkt?

Ved at besvare ovenstående spørgsmål kan du guide dig og din virksomhed ind på, hvad der gør dit produkt unikt, og hvilke indsatsområder du skal have fokus på fremadrettet for at undgå, at dine kunder forlader din virksomhed.

Du står altid stærkest med en unik virksomhed i forhold til en virksomhed, som minder om de andre. Og husk, at det langt fra altid er prisen, som afgør, om det er dig eller dine konkurrenter, der får kunderne. Prisen er kun ét parameter ud af mange, som du kan arbejde med – men også sjældent det bedste parameter.

Ideelt set skal du stile efter at udarbejde og udvikle din virksomhed i en retning, hvor der ingen konkurrence er, så du kan sætte priserne og danne rammerne for, hvad dine kunder forventer af et produkt inden for denne kategori. Læs mere om differentiering af din virksomhed i min bog Grandma’s Secret Recipe (www.grandmas-secret-recipe.com), der hjælper dig til at gøre din virksomhed unik.

I udvinding af og fokusering på dit produkts kernekompetencer eller unikke egenskaber kan du komme i gang ved at stille følgende spørgsmål: Hvad gør dit produkt specielt, og er dette let at kopiere for andre? Hvad er det, som adskiller din virksomhed fra andre i samme branche? Hvilket fokusområde vil du have i din virksomhed? Vil du fokusere på at være den smukkeste, den klogeste eller smarteste i din kategori? Er prisen en differentiator? Man skal fokusere på det, man er bedst til i stedet for at kaste sig ud i ting, man ikke har viden om. Er der andre virksomheder, som tilbyder det samme produkt – i nærheden eller andre steder? Eksempelvis kan det være en fordel, hvis lignende ydelser er gennemtestede i andre lande eller områder, og man derefter overfører denne viden til sit eget område.

Gør det klart overfor dine kunder, hvad der differentierer dit produkt fra andres.

At kunderne kan se, hvad der differentierer dit produkt fra andres, kan gøre forskellen for, om de køber dit produkt eller ej. Er kvaliteten af dit produkt høj eller lav, og hvad er levetiden for produktet? Jeg har altid differentieret mine virksomheder på nogle simple ting, der gør en stor forskel. F.eks. har jeg lange telefonåbningstider og et serviceniveau, som er udover det, kunderne forventer. Det skaber loyalitet, som betyder, at de kommer igen. En anden strategi er at tage en succesrig virksomhed og forbedre de mest oplagte og synlige ting, som stritter imod din fornuft. Der er ingen let vej til at blive unik, men ovenstående vil hjælpe dig på vej. Differentiering er en af de egenskaber, du aldrig må gå på kompromis med. Gør du det, kan du miste dine kunder over night.

Eksempel: Happiness og feedback

Nu har jeg talt om konkurrenter fra ”The Red Ocean” og unikke egenskaber ved ens produkt. I forlængelse af de unikke egenskaber og fokusområder for Billy’s Billing har vi en overordnet værdi, vi stiler efter, hver dag vi står op – en værdi, som også går igen i flere af mine andre virksomheder. Den hedder ”happiness.” For mig er det vigtigt, at alle er super glade, når de kommer på arbejde. Jeg er overbevist om, at når man er glad for sit arbejde, gør man sit bedste, og på denne måde kan vi yde den bedste support. Vi kan heller ikke nøjes med tilfredse kunder – vi vil mere end det. For én ting er at have tilfredse kunder, men når de er “lykkelige” og super glade for dit produkt, får du for alvor loyale kunder. Med happiness bringer vores brugere budskabet videre, og det i sig selv giver mening. Loyale brugere er altafgørende for, at din virksomhed kan ekspandere. Så sørg selv for, at du har ”happy” kunder – de er mange flere penge værd end blot de ”tilfredse.”

I mine virksomheder har vi altid taget feedback seriøst. Vi reagerer prompte både på positiv og negativ feedback. Og ja, for os er negativ feedback blot en indikation af, at vi kan gøre nogle ting bedre. Og sådan skal du også selv se det. De kunder, som ikke er tilfredse med din virksomhed, skal analyseres, så du forstår, hvad du kan gøre bedre. Derfor har jeg introduceret Live Rating – et helt nyt koncept, der er på forkant med andre rating-systemer. Hver bruger kan live give os feedback, og feedbacken er offentlig tilgængelig, så andre brugere kan se, når det går godt, og når det går skidt. Bliv inspireret, og se vores feedback på www.billysbilling.dk/feedback

Ovenstående eksempel er en god måde at illustrere, hvordan og hvorfor du skal lytte til dine kunder og brugere af dine produkter. Ofte ved kunderne meget mere om produktet, end du gør – eller opfatter det på en anden måde end dig selv. En marketingsguru har en gang sagt: ”The customer is king.” Og den holder stadigvæk.

Læst af mere end
5.000 iværksættere

og omtalt i

Media partnere
300,-
ex. moms
Køb nu!
Download straks efter køb
Share

Den geniale iværksætter er bl.a. distribueret via:

Media partnere
Toke Kruse fortæller om sin bog, Den geniale iværksætter

Derfor skal du læse bogen

Bogen er spækket med værdifulde råd og tips i form af en komprimeret guide inden for iværksætteri og regnskab . Serieiværksætteren Toke Kruse videregiver sine mere end 10 års erfaring, sådan så du kan undgå de typiske faldgruber. Bogen er målrettet til andre iværksættere, som ikke nødvendigvis er regnskabsgenier eller har drevet virksomhed før.

Få et gratis uddrag af bogen

Bogen er rigt illustreret og delt op i kapitler, så du på en uge bliver introduceret til bogføring, regnskab, iværksætteri og ikke mindst et komplet bonuskapitel. Få smagsprøver på de værdifulde råd og tips, så du bliver en bedre iværksætter.

Den geniale iværksætter af Toke kruse

Priser

Gratis uddrag (PDF)
50 sider
Gratis e-bog
Omfattende uddrag
Download straks
Free valuable expertise!

Yes, please sign me up for Toke Kruse's weekly entrepreneur expertise by email and a special offer for Billy's Billing. It won't cost you anything, and you can unsubscribe easily!

Digital (PDF)
162 sider
Komplet e-bog
Bonuskapitel
Bedst til prisen
300,-
Ekskl. moms

Læst af mere end 5000 iværksættere

Charlotte Lotus Sommer
Da jeg startede op som selvstændig i sin tid ledte jeg efter god litteratur, der kunne være med til at kickstarte min forretning. “Den geniale iværksætter” boostede min forretning og fjernede min frygt omkring moms og regnskab.
Charlotte Lotus Sommer
Businessbooster.dk
Den Geniale Iværksætter ruster én til at træde ud i den store - og til tider forvirrende - iværksætterjungle. Den serverer tips og tricks om alt fra regnskaber til moms og udlæg, så alle kan være med! Bogen har været til stor hjælp og jeg kan kun anbefale at få den i bogreolen, hvis du skal godt igang med din egen virksomhed.
Trine Qvistgaard Hansen
Kreativ blogger hos Blog-land.dk
Trine Qvistgaard Hansen
Pernille Svensson
Jeg har lige læst Den geniale iværksætter med stor glæde. Tak for det klare sprog og uddelen af dine erfaringer. Jeg vil især komplementere dig for dine bonus-råd. Det kan spare læseren en masse andre bøger at du kort og koncist overleverede pointerne.
Pernille Svensson
Center for Potentialeudvikling, Founder/Catalyst, Cand.polit & ID-coach
I min ferie læste jeg bogen Den geniale iværksætter. Det er en super fed bog med masser af gode tips. Masser af fine argumenter, hvor jeg selv er godt inde i de fleste af tingene, så det er dejligt at høre de samme meninger fra en anden iværksætter! Jeg kan klart anbefale bogen til andre iværksættere, som søger inspiration.
Jannik Nordahl-Pedersen
Iværksætter
Jannik Nordahl-Pedersen
Kasper Rønnow Olsen
Da min Partner og jeg er ved at skabe et nyt online koncept i DK, havde jeg brug for viden omkring det at være iværksætter. Derfor gik jeg på biblioteket og fandt "Den geniale iværksætter" af Toke Kruse. Og jeg må sige at den sparker røv. Den er meget let læselig og pisse nem at forstå, der er ingen grund til at gøre det svære end det er, som jeg i øvrigt kun var nogle få timer om at læse, da jeg ikke kunne ligge den fra mig igen. Jeg er allerede blevet meget klogere, og kan varmt anbefale bogen til nye iværksættere, som jeg selv ønsker at opnå nogle mål, men har behov for nyttig viden til at nå dertil.
Kasper Rønnow Olsen
Kasper Rønnow Olsen - iværksætter og partner i Dytbyt.dk
Jeg er totalt i iværksætter-mode, og bruger meget tid på at læse artikler og bøger om emnet. Din bog var lige præcis den jeg manglede. Den er godt skrevet, og behandler aktuelle emner på en cool og forståelig måde. Og at den bekræftede mig i mange af mine tanker og valg er jo blot et plus.
Mads Elsøe
Iværksætter
Mads Elsøe
Michael Loft Mikkelsen
Jeg har læst din bog, og jeg må indrømme, at det er noget, at det mest brugbare jeg har læst meget meget længe. Alt er bare supergodt fortalt og forklaret. Lige til at gå til og besvarer så mange spørgsmål, man har som nystartet. Tusind tak for et super godt, brugervenligt og gennemgående genialt produkt. Billy's Billing. Jeg er selv helt ny iværksætter, og har ledt med lys og lygter efter lige netop det, du tilbyder, det siger jeg tak for!
Michael Loft Mikkelsen
Iværksætter
Det er en alt for nice bog, hvis du drømmer om at blive selvstændig, egentlig utroligt at Toke deler så meget ud af sine erfaringer med sine "måske" kommende konkurrenter. Ergo kun Toke kan skrive sådan en bog og tusind tak for at gøre det :-)
Sigge Hermann
Iværksætter
Sigge Hermann
Denis Lewinsky
I ”Den geniale iværksætter” tager Toke udgangspunkt i sine 10 års erfaringer som iværksætter. Den geniale iværksætter er en letlæst praktisk bog for dig, der gerne vil skabe din egen virksomhed og lige mangler lidt input til, hvordan du kommer i gang og hvad du skal gøre for at få succes.
Denis Lewinsky
Adm. direktør, Cand.merc.dat.
Jeg har lært mere om bogføring og regnskab ved at læse “Den geniale iværksætter” på 5 dage, end jeg har lært på de 5 år jeg har studeret økonomi på Copenhagen Business School. Bogen har for mig været praktisk anvendelig og har hjulpet mig med at få endnu mere succes med min virksomhed og få økonomisk overblik. En eye-opener af dimensioner!
Tobias Schelle
COO, Cand.merc. i Marketing & Finance
Tobias Schelle
Keld Jensen
Toke Kruse har skrevet en bog, som minder meget om ham selv. Ærlig, direkte, simpel og hurtig. Recepten er Tokes egen og medicinen tager han selv. Toke bliver sjældent akademisk eller litterær og for dem som kan lide det umiddelbare uden omsvøb, vil Tokes recept være succeskriteriet til at lykkes. Omvendt skal jeg bringe en advarsel. Er du ikke fuldt committet, har troen på dig selv og dit koncept, og er villig til at gå ”all in” for at lykkes, skal du ikke følges Tokes opskrift.
Keld Jensen
Adm. direktør & foredragsholder, MBA

Om forfatteren

Toke Kruse
Fotograf: Mark Knudsen

Toke Kruse

Toke Kruse har i en alder af 30 år allerede startet over 10 virksomheder med fokus på online-virksomheder, der skaber værdi for brugerne i form af sparet tid og penge.

I januar 2012 flyttede Toke Kruse til San Francisco permanent for at udfolde sine spidskompetencer og lancere Billy's Billing på det amerikanske marked.

Læs mere om Toke Kruse på LinkedIn eller hans blog tokekruse.com. Du er også velkommen til at skrive til Toke Kruse på toke@tokekruse.dk og følge ham på Facebook.

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse var i TV2, fordi han kæmpede i mod de danske investorer. I dag bor han i San Francisco, hvor han driver den amerikanske afdeling af regnskabsprogrammet Billy's Billing fra.

Læs flere bøger af Toke Kruse

Læs flere bøger af Toke Kruse

Grandma's Secret Recipe

-bogen der får din virksomhed op på et højere niveau.

Slide Satisfaction

-hemmelighederne bag gode PowerPoint-præsentationer

Company to America

-gode råd hvis du vil flytte din virksomhed til USA

Share

Sign up for Billy's Billing

Try Billy's Billing free