Når du driver virksomhed, er du samtidig også købmand

Forhandling hører ikke kun til på kræmmermarkeder, eller når du står og skal købe ny bil og forsøger at få noget ekstra med i prisen. Hvis du ikke er bange for at forhandle på vegne af dit firma – både over for dine leverandører men så sandelig også over for dine kunder – kan du opnå en kæmpe målbar gevinst. Når du driver virksomhed, har du faktisk en kræmmerbod. Du er købmand, og du er der for at tjene (og spare) penge.

De fleste virksomheder benytter sig af de samme leverandører, og derfor er der også plads til at indgå en forhandling omkring priser, betalingsbetingelser og andre leverancer. F.eks. kan du gå fra at have 14 dages betalingsfrist til at have 30 dages betalingsfrist, eller de faste priser kan blive nedsat med nogle procenter. Priser er sjældent hugget i sten, og det koster ikke noget at spørge – og slet ikke, når du spørger på en ordentlig måde.

Forhandling er ikke noget, man lærer fra den ene dag til den anden, og området kræver meget mere end ét kapitel. Det kræver mange bøger. Men er du nysgerrig, kan du her få lidt ord med på vejen, i tilfælde af, at du står over for en kunde, som du skal have i nettet, face-to-face eller via din webside.

Når du indgår i en forhandling, er der tre ting, du skal have klar på forhånd:

  1. Du skal være forberedt med en klar agenda og have analyseret din modpart.
  2. Du skal kende variablerne på det, som du vil forhandle om.
  3. Du skal kende din smertegrænse: Hvornår vil du forlade forhandlingen, hvis I ikke kan blive enige?

Når du forhandler, skal du have så mange HV-spørgsmål (hvem, hvad, hvor, hvorfor etc.) på hånden, at du kan udfritte dine kunder om deres behov og hvilke ting, der går dem på og irriterer dem. Vær åben, og din modpart – din forhandlingspartner – vil have en tendens til at kopiere dig. Brug gerne visuelle virkemidler til at overbevise og understrege dine pointer.

En ting, du aldrig må være, er ensidig eftergiven. Det vil sige, at du aldrig må give noget uden at få noget igen. Jeg har mødt mange uprofessionelle, der har givet mig et tilbud og uden videre slået 50% af prisen. Det duer ikke. Det giver et useriøst og utroværdigt signal om din virksomhed.

Noget for noget – glem aldrig det. Med mindre at det er et bevidst valg. Hver dag er jeg eftergiven, men det er ikke ubevidst. Det er med fuldt overlæg. Ting, som ikke betyder noget for mig, er jeg eftergiven med. Så vælg dine kampe med omhu – de er penge værd.

Forhandlingen, der aldrig kom i gang

Mit yndlingseksempel stammer fra min mentor Keld Jensen. En mand har fået et job i England som landedirektør for et stort teleselskab efter et utal af samtaler igennem alle led i organisationen. Det eneste, han mangler, er sådan set at blive præsenteret for den engelske ejer, samt at få indgået en aftale om den løn han skal have. På vej i flyet fra Danmark forbereder han sig på, hvad hans minimumsløn skal være, og han bliver enig med sig selv om, at det er 100.000 kr. Da han ved, at man altid skal spille højere ud, vil han lægge ud med 130.000 kr., så der er lidt at give af.

Så møder han ejeren af televirksomheden, bliver præsenteret for sin nye sekretær, sit flotte hjørnekontor på øverste etage ved siden af ejerens kontor samt den indendørs golfbane. Han er rigtig spændt. Ejeren inviterer ham ind på sit kontor og siger, at nu har han set hele organisationen, og det eneste, der mangler at komme på plads, er sådan set bare lønnen – og så kan det hele blive hans. Ejeren spørger åbent og ærligt, hvad Peter gerne vil have i løn, hvorefter Peter siger følgende: ”I kraft af mine mange års erfaring i telebranchen, at jeg har siddet som landedirektør i Danmark i fem år, samt det store ansvar som jeg skal have her i England, er det rimeligt, at min løn er 130.000 kr. om måneden.” Ejeren svarer uden videre: ”Super, jobbet er dit – hvornår kan du gå i gang?”

Eksemplet illustrerer rigtig godt, at på trods af at du er forberedt, skal du være smart og tænke dig om, når du sætter pris på dig selv og dine produkter. Et godt råd er, at du skal have så meget viden ud af modparten som muligt, før du selv kommer på banen. Du skal gøre et stort forarbejde, så du kender til pris-overlæggeren, osv.

Læst af mere end
5.000 iværksættere

og omtalt i

Media partnere
300,-
ex. moms
Køb nu!
Download straks efter køb
Share

Den geniale iværksætter er bl.a. distribueret via:

Media partnere
Toke Kruse fortæller om sin bog, Den geniale iværksætter

Derfor skal du læse bogen

Bogen er spækket med værdifulde råd og tips i form af en komprimeret guide inden for iværksætteri og regnskab . Serieiværksætteren Toke Kruse videregiver sine mere end 10 års erfaring, sådan så du kan undgå de typiske faldgruber. Bogen er målrettet til andre iværksættere, som ikke nødvendigvis er regnskabsgenier eller har drevet virksomhed før.

Få et gratis uddrag af bogen

Bogen er rigt illustreret og delt op i kapitler, så du på en uge bliver introduceret til bogføring, regnskab, iværksætteri og ikke mindst et komplet bonuskapitel. Få smagsprøver på de værdifulde råd og tips, så du bliver en bedre iværksætter.

Den geniale iværksætter af Toke kruse

Priser

Gratis uddrag (PDF)
50 sider
Gratis e-bog
Omfattende uddrag
Download straks
Free valuable expertise!

Yes, please sign me up for Toke Kruse's weekly entrepreneur expertise by email and a special offer for Billy's Billing. It won't cost you anything, and you can unsubscribe easily!

Digital (PDF)
162 sider
Komplet e-bog
Bonuskapitel
Bedst til prisen
300,-
Ekskl. moms

Læst af mere end 5000 iværksættere

Charlotte Lotus Sommer
Da jeg startede op som selvstændig i sin tid ledte jeg efter god litteratur, der kunne være med til at kickstarte min forretning. “Den geniale iværksætter” boostede min forretning og fjernede min frygt omkring moms og regnskab.
Charlotte Lotus Sommer
Businessbooster.dk
Den Geniale Iværksætter ruster én til at træde ud i den store - og til tider forvirrende - iværksætterjungle. Den serverer tips og tricks om alt fra regnskaber til moms og udlæg, så alle kan være med! Bogen har været til stor hjælp og jeg kan kun anbefale at få den i bogreolen, hvis du skal godt igang med din egen virksomhed.
Trine Qvistgaard Hansen
Kreativ blogger hos Blog-land.dk
Trine Qvistgaard Hansen
Pernille Svensson
Jeg har lige læst Den geniale iværksætter med stor glæde. Tak for det klare sprog og uddelen af dine erfaringer. Jeg vil især komplementere dig for dine bonus-råd. Det kan spare læseren en masse andre bøger at du kort og koncist overleverede pointerne.
Pernille Svensson
Center for Potentialeudvikling, Founder/Catalyst, Cand.polit & ID-coach
I min ferie læste jeg bogen Den geniale iværksætter. Det er en super fed bog med masser af gode tips. Masser af fine argumenter, hvor jeg selv er godt inde i de fleste af tingene, så det er dejligt at høre de samme meninger fra en anden iværksætter! Jeg kan klart anbefale bogen til andre iværksættere, som søger inspiration.
Jannik Nordahl-Pedersen
Iværksætter
Jannik Nordahl-Pedersen
Kasper Rønnow Olsen
Da min Partner og jeg er ved at skabe et nyt online koncept i DK, havde jeg brug for viden omkring det at være iværksætter. Derfor gik jeg på biblioteket og fandt "Den geniale iværksætter" af Toke Kruse. Og jeg må sige at den sparker røv. Den er meget let læselig og pisse nem at forstå, der er ingen grund til at gøre det svære end det er, som jeg i øvrigt kun var nogle få timer om at læse, da jeg ikke kunne ligge den fra mig igen. Jeg er allerede blevet meget klogere, og kan varmt anbefale bogen til nye iværksættere, som jeg selv ønsker at opnå nogle mål, men har behov for nyttig viden til at nå dertil.
Kasper Rønnow Olsen
Kasper Rønnow Olsen - iværksætter og partner i Dytbyt.dk
Jeg er totalt i iværksætter-mode, og bruger meget tid på at læse artikler og bøger om emnet. Din bog var lige præcis den jeg manglede. Den er godt skrevet, og behandler aktuelle emner på en cool og forståelig måde. Og at den bekræftede mig i mange af mine tanker og valg er jo blot et plus.
Mads Elsøe
Iværksætter
Mads Elsøe
Michael Loft Mikkelsen
Jeg har læst din bog, og jeg må indrømme, at det er noget, at det mest brugbare jeg har læst meget meget længe. Alt er bare supergodt fortalt og forklaret. Lige til at gå til og besvarer så mange spørgsmål, man har som nystartet. Tusind tak for et super godt, brugervenligt og gennemgående genialt produkt. Billy's Billing. Jeg er selv helt ny iværksætter, og har ledt med lys og lygter efter lige netop det, du tilbyder, det siger jeg tak for!
Michael Loft Mikkelsen
Iværksætter
Det er en alt for nice bog, hvis du drømmer om at blive selvstændig, egentlig utroligt at Toke deler så meget ud af sine erfaringer med sine "måske" kommende konkurrenter. Ergo kun Toke kan skrive sådan en bog og tusind tak for at gøre det :-)
Sigge Hermann
Iværksætter
Sigge Hermann
Denis Lewinsky
I ”Den geniale iværksætter” tager Toke udgangspunkt i sine 10 års erfaringer som iværksætter. Den geniale iværksætter er en letlæst praktisk bog for dig, der gerne vil skabe din egen virksomhed og lige mangler lidt input til, hvordan du kommer i gang og hvad du skal gøre for at få succes.
Denis Lewinsky
Adm. direktør, Cand.merc.dat.
Jeg har lært mere om bogføring og regnskab ved at læse “Den geniale iværksætter” på 5 dage, end jeg har lært på de 5 år jeg har studeret økonomi på Copenhagen Business School. Bogen har for mig været praktisk anvendelig og har hjulpet mig med at få endnu mere succes med min virksomhed og få økonomisk overblik. En eye-opener af dimensioner!
Tobias Schelle
COO, Cand.merc. i Marketing & Finance
Tobias Schelle
Keld Jensen
Toke Kruse har skrevet en bog, som minder meget om ham selv. Ærlig, direkte, simpel og hurtig. Recepten er Tokes egen og medicinen tager han selv. Toke bliver sjældent akademisk eller litterær og for dem som kan lide det umiddelbare uden omsvøb, vil Tokes recept være succeskriteriet til at lykkes. Omvendt skal jeg bringe en advarsel. Er du ikke fuldt committet, har troen på dig selv og dit koncept, og er villig til at gå ”all in” for at lykkes, skal du ikke følges Tokes opskrift.
Keld Jensen
Adm. direktør & foredragsholder, MBA

Om forfatteren

Toke Kruse
Fotograf: Mark Knudsen

Toke Kruse

Toke Kruse har i en alder af 30 år allerede startet over 10 virksomheder med fokus på online-virksomheder, der skaber værdi for brugerne i form af sparet tid og penge.

I januar 2012 flyttede Toke Kruse til San Francisco permanent for at udfolde sine spidskompetencer og lancere Billy's Billing på det amerikanske marked.

Læs mere om Toke Kruse på LinkedIn eller hans blog tokekruse.com. Du er også velkommen til at skrive til Toke Kruse på toke@tokekruse.dk og følge ham på Facebook.

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse var i TV2, fordi han kæmpede i mod de danske investorer. I dag bor han i San Francisco, hvor han driver den amerikanske afdeling af regnskabsprogrammet Billy's Billing fra.

Læs flere bøger af Toke Kruse

Læs flere bøger af Toke Kruse

Grandma's Secret Recipe

-bogen der får din virksomhed op på et højere niveau.

Slide Satisfaction

-hemmelighederne bag gode PowerPoint-præsentationer

Company to America

-gode råd hvis du vil flytte din virksomhed til USA

Share

Sign up for Billy's Billing

Try Billy's Billing free