2.7 – Betalingsfrister

Når du sender en faktura, skal du fastsætte en betalingsfrist. Jo kortere betalingsfrist du sætter og kan slippe af sted med hos dine kunder, desto bedre. Normalt vil 30 dage være en almindelig betalingsbetingelse, men er du en mindre virksomhed, skal du ikke være bange for at sætte den til blot syv dage. Du vil sikkert få kunder, som synes, det er kort tid, men forklar dem, at det er vigtigt for din virksomhed, og at det nu en gang er dine betalingsbetingelser.

Jeg har tre gange prøvet, at en kunde er gået konkurs. Første gang tabte jeg ca. 30.000 kr. Anden gang tabte jeg 15.000 kr., men da det var en abonnementskunde, gik jeg yderligere glip af en forventet omsætning på 180.000 kr. om året, og det var ellers en god kunde igennem flere år. Den tredje gang var en mindre kunde, hvor jeg havde installeret lidt udstyr samt lavet deres webside, og her var beløbet kun 10.000 kr. Uanset beløbets størrelse, er det drønærgerligt at gå glip af sine indtægter. Fælles for de tre kunder var, at de stoppede med at betale regninger til tiden, eller når de faktisk betalte, at der gik længere og længere tid mellem betalingerne. Hvad kan du lære af det? Få penge før, du leverer din ydelse og vær ekstra opmærksom, når dine kunders betalingsadfærd ændrer sig.

Normalt kan du inddele dine kunder efter forskellige betalingsmønstre, der kræver forskellig aktion fra din side. I følgende oversigt kan du se, hvordan du skal håndtere fakturaer, som er overskredne, og hvornår du skal være bekymret for, om du får dine penge.

Betaling overskredet med 3 til 14 dage er ganske normalt

Har du en betalingsfrist på syv dage, vil du formentlig opleve lidt flere overskredne betalinger, end hvis du har en længere betalingsfrist. Samlet set vil du dog få dine penge hurtigere. Især fra dine loyale kunder. Er en betaling overskredet med tre dage, og du har ajourført din bank, kan du i første omgang sende en mild rykker og gøre opmærksom på, at kunden har overskredet betalingsdatoen. Er pengene stadig ikke gået ind efter ti dage, kan du sende endnu en rykker og overveje at tage telefonisk kontakt. Såfremt du tager telefonisk kontakt, er det vigtigt, at du aftaler en dato for, hvornår pengene skal stå på din konto, og hvad konsekvensen er, hvis dette ikke sker. En kunde, som ligger i dette her segment, er i en minimal risikozone og bør ikke bekymre dig.

Betaling overskredet med 14 til 30 dage begynder at være kritisk

Rykker kunderne op i denne zone, er det nødvendigt at sende dem en rykker, hvis du ikke allerede har sendt rykker nummer to. Jo tættere på 30 dage, jo mere bestemt og intensiv opfølgning kræver det.
Betaling overskredet med 30 til 60 dage er alvorligt

Er betalingen overskredet med over 30 dage, øges risikoniveauet en smule, men først efter de 45 dage bør du være ekstra opmærksom. Her er det nødvendigt, at du ringer og rykker dine kunder og fortsætter med disse opkald. Du kan begynde at tilbageholde delleverencer og overveje at overlade din manglende betaling til et inkassofirma.

Betaling overskredet med 60 til 90 dage er en lille katastrofe

Har du stadig ikke fået dine penge, skal du mentalt forberede dig på ikke at få dem. Nu er det fuldt legitimt at tilbageholde alle ydelser over for kunden. Dernæst kan du videresende fakturaen til et inkassofirma, som kan tage sig af inddrivelse af din faktura.
Betaling overskredet med mere end 90 dage er ingen penge værd

Er din kunde kommet op i denne zone, er det tvivlsomt, at du nogensinde får dine penge, og du kan overveje, om du skal tilbageholde andre dele af de ydelser, som du leverer til kunden. F.eks. kan man som internetvirksomhed lukke serveren ned eller stoppe helt med fortsat at levere ydelser til virksomheden, indtil betalingen finder sted. Derudover bør kunden allerede være indberettet til en inkassovirksomhed, som vil stille sagen for en domstol. Du bør på dette tidspunkt samtidig nedskrive din fakturas værdi til nul, så du ikke bliver skuffet over manglende omsætning og fejlberegner din virksomheds økonomiske status.

Når vi nu er i gang med rykkere for manglende betaling, bør det nævnes, at der er forskellige præventive metoder, du kan indarbejde i dine forretningsgange:
Er du ikke konsekvent med at rykke kunderne, når de ikke betaler til tiden, vil kunderne vænne sig til at betale for sent. Det betyder, at der fra gang til gang vil gå længere og længere tid mellem betalingerne. Så vær fra starten hård og principfast, hvad angår betaling.

Afhængig af hvordan betalingsmønsteret er hos dine kunder, kan du overveje at honorere de kunder, som betaler til tiden, eller som bidrager til en stor del af din omsætning. F.eks. kan de få bedre service. Du kan også eksperimentere med at give rabat ved betaling til tiden.

Overordnet set er det vigtigste, at du ”casher pengene ind,” altså får dine kunder til at betale dine fakturaer til tiden hurtigst muligt. Cash is King – og de hører til i banken, ellers er de svære at tælle!

Læst af mere end
5.000 iværksættere

og omtalt i

Media partnere
300,-
ex. moms
Køb nu!
Download straks efter køb
Share

Den geniale iværksætter er bl.a. distribueret via:

Media partnere
Toke Kruse fortæller om sin bog, Den geniale iværksætter

Derfor skal du læse bogen

Bogen er spækket med værdifulde råd og tips i form af en komprimeret guide inden for iværksætteri og regnskab . Serieiværksætteren Toke Kruse videregiver sine mere end 10 års erfaring, sådan så du kan undgå de typiske faldgruber. Bogen er målrettet til andre iværksættere, som ikke nødvendigvis er regnskabsgenier eller har drevet virksomhed før.

Få et gratis uddrag af bogen

Bogen er rigt illustreret og delt op i kapitler, så du på en uge bliver introduceret til bogføring, regnskab, iværksætteri og ikke mindst et komplet bonuskapitel. Få smagsprøver på de værdifulde råd og tips, så du bliver en bedre iværksætter.

Den geniale iværksætter af Toke kruse

Priser

Gratis uddrag (PDF)
50 sider
Gratis e-bog
Omfattende uddrag
Download straks
Free valuable expertise!

Yes, please sign me up for Toke Kruse's weekly entrepreneur expertise by email and a special offer for Billy's Billing. It won't cost you anything, and you can unsubscribe easily!

Digital (PDF)
162 sider
Komplet e-bog
Bonuskapitel
Bedst til prisen
300,-
Ekskl. moms

Læst af mere end 5000 iværksættere

Charlotte Lotus Sommer
Da jeg startede op som selvstændig i sin tid ledte jeg efter god litteratur, der kunne være med til at kickstarte min forretning. “Den geniale iværksætter” boostede min forretning og fjernede min frygt omkring moms og regnskab.
Charlotte Lotus Sommer
Businessbooster.dk
Den Geniale Iværksætter ruster én til at træde ud i den store - og til tider forvirrende - iværksætterjungle. Den serverer tips og tricks om alt fra regnskaber til moms og udlæg, så alle kan være med! Bogen har været til stor hjælp og jeg kan kun anbefale at få den i bogreolen, hvis du skal godt igang med din egen virksomhed.
Trine Qvistgaard Hansen
Kreativ blogger hos Blog-land.dk
Trine Qvistgaard Hansen
Pernille Svensson
Jeg har lige læst Den geniale iværksætter med stor glæde. Tak for det klare sprog og uddelen af dine erfaringer. Jeg vil især komplementere dig for dine bonus-råd. Det kan spare læseren en masse andre bøger at du kort og koncist overleverede pointerne.
Pernille Svensson
Center for Potentialeudvikling, Founder/Catalyst, Cand.polit & ID-coach
I min ferie læste jeg bogen Den geniale iværksætter. Det er en super fed bog med masser af gode tips. Masser af fine argumenter, hvor jeg selv er godt inde i de fleste af tingene, så det er dejligt at høre de samme meninger fra en anden iværksætter! Jeg kan klart anbefale bogen til andre iværksættere, som søger inspiration.
Jannik Nordahl-Pedersen
Iværksætter
Jannik Nordahl-Pedersen
Kasper Rønnow Olsen
Da min Partner og jeg er ved at skabe et nyt online koncept i DK, havde jeg brug for viden omkring det at være iværksætter. Derfor gik jeg på biblioteket og fandt "Den geniale iværksætter" af Toke Kruse. Og jeg må sige at den sparker røv. Den er meget let læselig og pisse nem at forstå, der er ingen grund til at gøre det svære end det er, som jeg i øvrigt kun var nogle få timer om at læse, da jeg ikke kunne ligge den fra mig igen. Jeg er allerede blevet meget klogere, og kan varmt anbefale bogen til nye iværksættere, som jeg selv ønsker at opnå nogle mål, men har behov for nyttig viden til at nå dertil.
Kasper Rønnow Olsen
Kasper Rønnow Olsen - iværksætter og partner i Dytbyt.dk
Jeg er totalt i iværksætter-mode, og bruger meget tid på at læse artikler og bøger om emnet. Din bog var lige præcis den jeg manglede. Den er godt skrevet, og behandler aktuelle emner på en cool og forståelig måde. Og at den bekræftede mig i mange af mine tanker og valg er jo blot et plus.
Mads Elsøe
Iværksætter
Mads Elsøe
Michael Loft Mikkelsen
Jeg har læst din bog, og jeg må indrømme, at det er noget, at det mest brugbare jeg har læst meget meget længe. Alt er bare supergodt fortalt og forklaret. Lige til at gå til og besvarer så mange spørgsmål, man har som nystartet. Tusind tak for et super godt, brugervenligt og gennemgående genialt produkt. Billy's Billing. Jeg er selv helt ny iværksætter, og har ledt med lys og lygter efter lige netop det, du tilbyder, det siger jeg tak for!
Michael Loft Mikkelsen
Iværksætter
Det er en alt for nice bog, hvis du drømmer om at blive selvstændig, egentlig utroligt at Toke deler så meget ud af sine erfaringer med sine "måske" kommende konkurrenter. Ergo kun Toke kan skrive sådan en bog og tusind tak for at gøre det :-)
Sigge Hermann
Iværksætter
Sigge Hermann
Denis Lewinsky
I ”Den geniale iværksætter” tager Toke udgangspunkt i sine 10 års erfaringer som iværksætter. Den geniale iværksætter er en letlæst praktisk bog for dig, der gerne vil skabe din egen virksomhed og lige mangler lidt input til, hvordan du kommer i gang og hvad du skal gøre for at få succes.
Denis Lewinsky
Adm. direktør, Cand.merc.dat.
Jeg har lært mere om bogføring og regnskab ved at læse “Den geniale iværksætter” på 5 dage, end jeg har lært på de 5 år jeg har studeret økonomi på Copenhagen Business School. Bogen har for mig været praktisk anvendelig og har hjulpet mig med at få endnu mere succes med min virksomhed og få økonomisk overblik. En eye-opener af dimensioner!
Tobias Schelle
COO, Cand.merc. i Marketing & Finance
Tobias Schelle
Keld Jensen
Toke Kruse har skrevet en bog, som minder meget om ham selv. Ærlig, direkte, simpel og hurtig. Recepten er Tokes egen og medicinen tager han selv. Toke bliver sjældent akademisk eller litterær og for dem som kan lide det umiddelbare uden omsvøb, vil Tokes recept være succeskriteriet til at lykkes. Omvendt skal jeg bringe en advarsel. Er du ikke fuldt committet, har troen på dig selv og dit koncept, og er villig til at gå ”all in” for at lykkes, skal du ikke følges Tokes opskrift.
Keld Jensen
Adm. direktør & foredragsholder, MBA

Om forfatteren

Toke Kruse
Fotograf: Mark Knudsen

Toke Kruse

Toke Kruse har i en alder af 30 år allerede startet over 10 virksomheder med fokus på online-virksomheder, der skaber værdi for brugerne i form af sparet tid og penge.

I januar 2012 flyttede Toke Kruse til San Francisco permanent for at udfolde sine spidskompetencer og lancere Billy's Billing på det amerikanske marked.

Læs mere om Toke Kruse på LinkedIn eller hans blog tokekruse.com. Du er også velkommen til at skrive til Toke Kruse på toke@tokekruse.dk og følge ham på Facebook.

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse var i TV2, fordi han kæmpede i mod de danske investorer. I dag bor han i San Francisco, hvor han driver den amerikanske afdeling af regnskabsprogrammet Billy's Billing fra.

Læs flere bøger af Toke Kruse

Læs flere bøger af Toke Kruse

Grandma's Secret Recipe

-bogen der får din virksomhed op på et højere niveau.

Slide Satisfaction

-hemmelighederne bag gode PowerPoint-præsentationer

Company to America

-gode råd hvis du vil flytte din virksomhed til USA

Share

Sign up for Billy's Billing

Try Billy's Billing free