Lær din målgruppe at kende, og vær ikke bange for, at din idé bliver stjålet

Mange mennesker føler, at deres idé er helt unik og holder kortene tæt til kroppen, i frygt for at andre hører om ideen og kopierer den. Risikoen vil selvfølgelig altid være der. Men ofte hænger det sådan sammen, at den gode idé, som også genererer penge, ikke uden videre kan kopieres. Du forstår idéen fuldt ud – du kender markedet for idéen – du kender dine kunder. Måden, du vil udvikle din idé på, er unik i sig selv og udførelsen er tit altafgørende for, om du opnår succes – god idé eller ej. Hvis du ellers kan finde ud af at give din idé den nødvendige opmærksomhed og udforme den, så målgruppen forstår den, skal du som udgangspunkt ikke være bange for, at der er nogen, som stjæler den. Der er altid undtagelser, men med mindre du står med et produkt, som fremmer verdensfreden, eller har fundet kuren mod sukkersyge, så kan du tage det helt roligt.

Det er vigtigt, at du tidligt i processen med at starte virksomhed får beskrevet din målgruppe og segmenteret markedet i forhold til din målgruppe. Altså, finde ud af hvem dit produkt eller din service skal sælges til, og hvordan du kommer i kontakt med målgruppen. I samme ombæring skal du lave en markedsundersøgelse, hvor du tilnærmer dig markedspotentialet og antallet af personer, som du kan komme ud til og konvertere til kunder. En markedsanalyse kan tage en dag eller en uge, men behøver ikke at tage længere tid. Formålet er, at du skal skabe dig et overblik på kritisk vis og være ærlig over for dig selv, omkring hvorvidt dit produkt kan opbygge et marked. Der er masser af markedsanalyser blandt analyseinstitutter, som kan give dig et praj om, hvorvidt der er et marked for produktet.

Målgruppeanalyse
I opbygningen af Billy’s Billing har vi lavet en del forskellige målgruppeanalyser. Og vi bliver aldrig færdige. Det er en kontinuerlig proces at lære sine brugere eller kunder at kende. Du kan bruge følgende kom-i-gang-liste:

  1. Hvem er den typiske kunde? (Sørg for, at den ikke er for bred – hellere for specifik.)
  2. Hvor stor er din målgruppe? (Er der nok potentielle kunder? Eller skal du have flere målgrupper?)
  3. Hvad er købekraften hos din målgruppe? (Hvad er de villige til at betale for dine ydelser, og er prisen en afgørende faktor for, om de vil købe?)
  4. Beskriv din målgruppe som personer, du kender. (Lav personaer, der hjælper dig til at forstå, hvad din målgruppe er for en størrelse.)
  5. Hvor kan du komme i kontakt med din målgruppe? (Undersøg, om der er nok muligheder for, at du kan komme i kontakt med din målgruppe.)
  6. Dernæst er det en god idé at stille sig selv spørgsmålet: Er mit produkt nationalt eller globalt? Eller vil jeg starte lokalt, dernæst gå nationalt for til sidst at gå globalt? Jo mere skalérbar og jo større markedspotentiale dit produkt har, jo flere penge, kan du få igennem i din virksomhed. Dermed ikke sagt at det er den rigtige vej at gå for dit produkt. En niche på hjemmemarkedet kan være lige så succesrig som en global forretning. Jeg vil altid selv stile efter den globale succes med afsæt i hjemmemarkedet. Stiler du efter en investor, vil de som noget af det første se på, hvor skalérbar din forretning er.

Andre væsentlige spørgsmål

  1. Er der kunder til produktet?
  2. Hvilken type kunde passer til dit produkt?
  3. Hvilken kunde vil du få til at forstå produktet?
  4. Det duer ikke, at man lancerer et produkt, hvor kunderne er for svære at komme i kontakt med. Jo lettere det er, at få kunderne om bord i ens koncept, jo større vækstrater.
  5. Hvilke medier skal man bruge, for at kunderne får info om og kendskab til ens produkt?
  6. Hvordan vil du komme i kontakt med dem?
  7. Jeg har selv tilhørt målgruppen for de virksomheder, jeg har haft størst succes med. Det er en direkte genvej til at forstå kunderne. Hvorfor tror du, at selv store virksomheder fejler med produktlanceringer? Fordi de, som sidder for enden af bordet, ikke har spor forstand på målgruppen for det produkt, som virksomheden sælger!

Læst af mere end
5.000 iværksættere

og omtalt i

Media partnere
300,-
ex. moms
Køb nu!
Download straks efter køb
Share

Den geniale iværksætter er bl.a. distribueret via:

Media partnere
Toke Kruse fortæller om sin bog, Den geniale iværksætter

Derfor skal du læse bogen

Bogen er spækket med værdifulde råd og tips i form af en komprimeret guide inden for iværksætteri og regnskab . Serieiværksætteren Toke Kruse videregiver sine mere end 10 års erfaring, sådan så du kan undgå de typiske faldgruber. Bogen er målrettet til andre iværksættere, som ikke nødvendigvis er regnskabsgenier eller har drevet virksomhed før.

Få et gratis uddrag af bogen

Bogen er rigt illustreret og delt op i kapitler, så du på en uge bliver introduceret til bogføring, regnskab, iværksætteri og ikke mindst et komplet bonuskapitel. Få smagsprøver på de værdifulde råd og tips, så du bliver en bedre iværksætter.

Den geniale iværksætter af Toke kruse

Priser

Gratis uddrag (PDF)
50 sider
Gratis e-bog
Omfattende uddrag
Download straks
Free valuable expertise!

Yes, please sign me up for Toke Kruse's weekly entrepreneur expertise by email and a special offer for Billy's Billing. It won't cost you anything, and you can unsubscribe easily!

Digital (PDF)
162 sider
Komplet e-bog
Bonuskapitel
Bedst til prisen
300,-
Ekskl. moms

Læst af mere end 5000 iværksættere

Charlotte Lotus Sommer
Da jeg startede op som selvstændig i sin tid ledte jeg efter god litteratur, der kunne være med til at kickstarte min forretning. “Den geniale iværksætter” boostede min forretning og fjernede min frygt omkring moms og regnskab.
Charlotte Lotus Sommer
Businessbooster.dk
Den Geniale Iværksætter ruster én til at træde ud i den store - og til tider forvirrende - iværksætterjungle. Den serverer tips og tricks om alt fra regnskaber til moms og udlæg, så alle kan være med! Bogen har været til stor hjælp og jeg kan kun anbefale at få den i bogreolen, hvis du skal godt igang med din egen virksomhed.
Trine Qvistgaard Hansen
Kreativ blogger hos Blog-land.dk
Trine Qvistgaard Hansen
Pernille Svensson
Jeg har lige læst Den geniale iværksætter med stor glæde. Tak for det klare sprog og uddelen af dine erfaringer. Jeg vil især komplementere dig for dine bonus-råd. Det kan spare læseren en masse andre bøger at du kort og koncist overleverede pointerne.
Pernille Svensson
Center for Potentialeudvikling, Founder/Catalyst, Cand.polit & ID-coach
I min ferie læste jeg bogen Den geniale iværksætter. Det er en super fed bog med masser af gode tips. Masser af fine argumenter, hvor jeg selv er godt inde i de fleste af tingene, så det er dejligt at høre de samme meninger fra en anden iværksætter! Jeg kan klart anbefale bogen til andre iværksættere, som søger inspiration.
Jannik Nordahl-Pedersen
Iværksætter
Jannik Nordahl-Pedersen
Kasper Rønnow Olsen
Da min Partner og jeg er ved at skabe et nyt online koncept i DK, havde jeg brug for viden omkring det at være iværksætter. Derfor gik jeg på biblioteket og fandt "Den geniale iværksætter" af Toke Kruse. Og jeg må sige at den sparker røv. Den er meget let læselig og pisse nem at forstå, der er ingen grund til at gøre det svære end det er, som jeg i øvrigt kun var nogle få timer om at læse, da jeg ikke kunne ligge den fra mig igen. Jeg er allerede blevet meget klogere, og kan varmt anbefale bogen til nye iværksættere, som jeg selv ønsker at opnå nogle mål, men har behov for nyttig viden til at nå dertil.
Kasper Rønnow Olsen
Kasper Rønnow Olsen - iværksætter og partner i Dytbyt.dk
Jeg er totalt i iværksætter-mode, og bruger meget tid på at læse artikler og bøger om emnet. Din bog var lige præcis den jeg manglede. Den er godt skrevet, og behandler aktuelle emner på en cool og forståelig måde. Og at den bekræftede mig i mange af mine tanker og valg er jo blot et plus.
Mads Elsøe
Iværksætter
Mads Elsøe
Michael Loft Mikkelsen
Jeg har læst din bog, og jeg må indrømme, at det er noget, at det mest brugbare jeg har læst meget meget længe. Alt er bare supergodt fortalt og forklaret. Lige til at gå til og besvarer så mange spørgsmål, man har som nystartet. Tusind tak for et super godt, brugervenligt og gennemgående genialt produkt. Billy's Billing. Jeg er selv helt ny iværksætter, og har ledt med lys og lygter efter lige netop det, du tilbyder, det siger jeg tak for!
Michael Loft Mikkelsen
Iværksætter
Det er en alt for nice bog, hvis du drømmer om at blive selvstændig, egentlig utroligt at Toke deler så meget ud af sine erfaringer med sine "måske" kommende konkurrenter. Ergo kun Toke kan skrive sådan en bog og tusind tak for at gøre det :-)
Sigge Hermann
Iværksætter
Sigge Hermann
Denis Lewinsky
I ”Den geniale iværksætter” tager Toke udgangspunkt i sine 10 års erfaringer som iværksætter. Den geniale iværksætter er en letlæst praktisk bog for dig, der gerne vil skabe din egen virksomhed og lige mangler lidt input til, hvordan du kommer i gang og hvad du skal gøre for at få succes.
Denis Lewinsky
Adm. direktør, Cand.merc.dat.
Jeg har lært mere om bogføring og regnskab ved at læse “Den geniale iværksætter” på 5 dage, end jeg har lært på de 5 år jeg har studeret økonomi på Copenhagen Business School. Bogen har for mig været praktisk anvendelig og har hjulpet mig med at få endnu mere succes med min virksomhed og få økonomisk overblik. En eye-opener af dimensioner!
Tobias Schelle
COO, Cand.merc. i Marketing & Finance
Tobias Schelle
Keld Jensen
Toke Kruse har skrevet en bog, som minder meget om ham selv. Ærlig, direkte, simpel og hurtig. Recepten er Tokes egen og medicinen tager han selv. Toke bliver sjældent akademisk eller litterær og for dem som kan lide det umiddelbare uden omsvøb, vil Tokes recept være succeskriteriet til at lykkes. Omvendt skal jeg bringe en advarsel. Er du ikke fuldt committet, har troen på dig selv og dit koncept, og er villig til at gå ”all in” for at lykkes, skal du ikke følges Tokes opskrift.
Keld Jensen
Adm. direktør & foredragsholder, MBA

Om forfatteren

Toke Kruse
Fotograf: Mark Knudsen

Toke Kruse

Toke Kruse har i en alder af 30 år allerede startet over 10 virksomheder med fokus på online-virksomheder, der skaber værdi for brugerne i form af sparet tid og penge.

I januar 2012 flyttede Toke Kruse til San Francisco permanent for at udfolde sine spidskompetencer og lancere Billy's Billing på det amerikanske marked.

Læs mere om Toke Kruse på LinkedIn eller hans blog tokekruse.com. Du er også velkommen til at skrive til Toke Kruse på toke@tokekruse.dk og følge ham på Facebook.

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse i TV2

Toke Kruse var i TV2, fordi han kæmpede i mod de danske investorer. I dag bor han i San Francisco, hvor han driver den amerikanske afdeling af regnskabsprogrammet Billy's Billing fra.

Læs flere bøger af Toke Kruse

Læs flere bøger af Toke Kruse

Grandma's Secret Recipe

-bogen der får din virksomhed op på et højere niveau.

Slide Satisfaction

-hemmelighederne bag gode PowerPoint-præsentationer

Company to America

-gode råd hvis du vil flytte din virksomhed til USA

Share

Sign up for Billy's Billing

Try Billy's Billing free